به جلسه دوازدهم دوره بیزینس منعطف خوش آمدید. همون طوری که در جلسه ی قبلی ، بهتون گفتم که میخوام در بخش دوم این دوره آموزشی چه چیزهایی رو بهتون معرفی کنم ، در این جلسه قصد دارم شما رو با تولید محتوا و فوت و فن هاش آشنا کنم.
البته هر کسی سبک خودش در تولید محتوا رو داره و کمتر پیش میاد که دو نفر با یک نوع و روش محتوا تولید کنن مگر اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه باشه!
از اون جایی که تولید محتوا بحث بسیار مهم و اساسی در هر بیزینس اینترنتی و آنلاینی هست ، من دو جلسه یعنی این جلسه و جلسه ی بعدی رو بهش اختصاص دادم و میخوام مطمئن بشم که چیزی رو از دست ندادم.
اگر دوست دارید بیشتر با پیچ و خم های تولید محتوا و در کل مسائل پیرامون محتواسازی آشنا بشید ، این پست رو از دست ندید…



محتوا پادشاه است!



حتما تا به حال این اصطلاح به گوشتون خورده. باید بدونید بی نهایت مدرک و شواهد وجود داره که درستی این جمله رو اثبات میکنه.
این روزا زیاد در مورد محتوا میشنویم و یکی از بدترین کارهایی که در موردش کردن این هست که مدام اون رو به سئو میچسبونن و خیلی وقت ها دیدم که کلا سئو و تولید محتوا رو با هم توضیح میدن و مدام قصد دارن که این دو تا رو به هم پیوند بدن.
محتوا و سئو در خیلی از جاهای مسیر به هم برخورد میکنن و باید با هم هماهنگ باشن ، اما این دلیل نمیشه که مدام سعی کنیم اون ها رو یک موضوع واحد جلوه بدیم!!!
پس همین ابتدا بهتون گوشزد میکنم که علی رغم ارتباط عمیق سئو و محتوا ، هرگز این دو موضوع رو با هم قاطی یا یکی نکنین.



فرایند تولید محتوا



امروزه تولید محتوا مهم ترین بخش هر وب سایت و حتی بیزینس های آنلاین محسوب میشه. اگر شما هزینه و وقت زیادی رو صرف گرافیک کارتون کنید ، اما با این وجود به محتوا اهمیت زیادی ندین ، مطمئن باشید شکست بدی میخورین.
محتوا یعنی ارزش کار شما ، شما هر چه قدر بیشتر به محتوای سایتتون دقت و توجه کنید و مدام اون رو رشد بدید و وقتتون رو صرفش کنید ، بیشتر به نتیجه دلخواه نزدیک میشید.
از اون جایی که من خودم خیلی وقتی توی همین حوزه کار میکنم ، نکات زیادی در موردش یاد گرفتم که در این پست بخشی از اون رو براتون میگم.
اگر اهل فضای مجازی و اینترنت باشید ، قطعا با اینستاگرام و پیج های فعال در اون زیاد سر و کار دارین. خیلی جا ها دیدم که اکثر کاربرا از این گلایه میکنن که پیجشون به اون نتیجه و دنبال کننده مدنظرشون نمیرسه و اون ها بعد از مدتی تلاش و کار ، ناامید و بی خیال میشن.
من شرط میبندم که اون ها در پیجشون به دو نکته توجه نکردن! یکی گرافیک کار و یکی محتوای مناسب.
کاربران زیادی در اینستاگرام فعال هستن و وقت زیادی رو در اون سپری میکنن ، اگر شما محتوای مناسب و کارآمدی رو در قالب یک گرافیک قابل قبول و چشم نواز ارائه بدین ، احتمال موفقیتتون بعد از گذشت یک مدت مشخص بسیار بالاست.
دو موضوع گرافیک و محتوا (به نوعی تصاویر و جلوه های بصری هم بخشی از محتوا محسوب میشن) بسیار ارزشمند هستن و اگر پیج های موفق و پرطرفدار رو دنبال کنید ، حتما به این نکته پی بردید که چه قدر به این دو موضوع اهمیت میدن.
اگر به طور مثال یک پیج اینستاگرام موفق و قدرتمند میخواین ، باید روی گرافیک و محتواش حسابی کار کنین و وقت زیادی رو روش بذارید تا نتیجه بگیرین و کمی هم باید بازی با الگوریتم های اینستاگرام رو یاد داشته باشید که باز هم از نظر من محتوای قدرتمند به این چیزا میچربه..!



محتوا همسو با سئو ، اما با حفظ استقلال



قبل از اینکه این بخش رو باز کنم یک نکته رو بگم ، از نظر اکثر افراد مفهوم سئو فقط برای مرورگرهاست و به نوعی به کار گرفتن تکنیک های قانع سازی موتورهای جستجو فقط در حوزه ی وب سایت ها به کار میاد.
اما من نظرم کاملا متفاوته! اگر مقاله ی همه چیز درباره ی سئو رو خونده باشید متوجه ی تعریف متفاوت من از سئو میشید ، به نظر من و البته خود مرورگر ها همچون گوگل و بینگ ، سئو برای راحت تر کردن کار کاربران هست نه صرفا بازی با الگوریتم های گوگل یا …
پس اگر سئو برای قانع کردن و جلب توجه مخاطب هست ، میشه ازش در همه جا استفاده کرد! منتهی شاید با یک نام جدید!
بذارید لپ کلام رو بهتون بگم ؛ از نظر من تکنیک های سئو بر روی پیج های اینستاگرام و کانال های تلگرام و … هم قابل اجرا هستن ولی باید برای رفع سوتفاهم ها اسم جدیدی براش گذاشت!
من اسم اون رو اوفی یا ofi گذاشتم که مخفف سه کلمه ی Optimization for ideas هست ، یعنی بهینه سازی برای عقاید!
اوفی برای اینستاگرام ، حکم سئو برای سایت رو داره و یک تعریف کاملا من درآوردی از خودم هست.
همه ی این ها رو گفتم که اهمیت قواعد بهینه سازی رو درک کنین و بدونین که محتوا اگر در چارچوب سئو یا اوفی یا این سری چیزها حرکت نکنه ممکنه از ناکجا آباد سر در بیاره!



محتوای خوب نعمته!




همون طور که پیشتر گفتم ، محتوا معرف شما هست و میزان ارزشمندی شما به اون وابستست. اما شاید سوال براتون پیش بیاد که یک محتوای خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشه و چطوری میشه محتوای قدرتمند و جذاب تولید کرد؟
اول باید بگم که تولید محتوا ارثی یا مادرزادی نیست ، قرار نیست شما از بدو تولد محتواساز درجه یکی باشید ولی خب استعداد بعضی ها به دلیل یک سری مسائل زندگیشون در این کار بیشتره و یک عده هم کمتر.
اما هر کسی با تمرین و تکرار میتونه به این قدرت و توانایی برسه که روزی چند پست با محتوای درجه یک و کم نقص تولید کنه.
محتوا کلید حل مشکلات سایت و بیزینس شماست ، بلاگ هر سایت مثل سرچشمه ی قدرت اون میمونه و یک مدیر محتوا این رو به خوبی میدونه ، حیات یک سایت و بیزینس به محتواش بستگی داره!
از هر چی میخواین چشم پوشی کنید یا در حقش کم کاری کنید ، اما برای کانتنت سایتتون سنگ تموم بذارید ، این نصیحت من به شماست…
فکر کنم تا الان دیگه با تمام وجودتون اهمیت محتوای قوی رو درک کردین ، پس در ادامه میخوام بهتون اجزای تعیین کننده در خلق محتوای قدرتمند رو معرفی کنم ؛


. خلاقیت و ایده پردازی


یک کارشناس تولید محتوا یا مدیر محتوا (تولید کننده محتوا) باید یک ذهن ، پر از ایده و خلاقیت داشته باشه. برای رسیدن به ایده ها و طرح های ناب باید مدام مطالعه کنید و مدام یاد بگیرید ، باید نکات مهمی که یاد میگیرید رو یادداشت کنید و همراه خودتون داشته باشیدشون و فعالیت هایی از این قبیل رو مستمر ادامه بدین.
محتوا به شکل های مختلفی ارائه داده میشه. به غیر از کلمات و نوشتار ، هر عکس یا ویدیو یا هرگونه جلوه ی بصری که پیامی رو از سمت شما به کاربر برسونه ، یک نوع محتوا به حساب میاد.
و به همین دلیل ، افراد فعال در حوزه ی محتواسازی ، گاهی اوقات در کارهای گرافیکی و طراحی هم سرک میکشن و گاهی وقتا هم توشون به مهارت بالایی میرسن تا راحت تر منظور و پیامشون رو به مخاطب برسونن.
پس اگر میخواین یک تولید کننده محتوای درجه یک بشید ، باید جدای از اینکه نویسنده ی خوبی باشین ، دیزاینر و سئوکار خوبی هم باشید تا پیامتون راحت تر ، سریع تر و بهتر به مخاطب برسه.


. یادگیری اصول سئو


قبلشم گفتم ، سئو بیشتر روی کاربر و عقاید و سلایق اون کار میکنه ، پس برای اینکه محتواتون رو بهتر به معرض نمایش بذارید باید مهارتتون در سئو در حد قابل قبولی باشه.
اما اگر بخوام خلاصه بهتون بگم ، باید به کمک سئو روند طولانیه دیده شدن رو کوتاه کنید و این چیزی نیست جز کار روی کلمات کلیدیتون و پر زرق و برق کردن کارتون! (البته در کنار تولید محتوای ارزشمند که در ابتدا گفتم)
مثلا اگر میخواین در مورد هفت عادت موثر در مورد اعتماد به نفس مقاله ای بنویسین ، اول بیایین توی مرورگر کلمه ی اعتماد به نفس یا چیزایی شبیه به این رو سرچ کنید و نتایج رو مقایسه کنید ، بعد از بررسی کامل یک کلمه ی متوسط انتخاب کنین که نه اون قدر اشباع شده باشه که هیچ شانسی برای کسب جایگاه در صفحات نداشته باشین و نه اون قدر عجیب باشه که کسی اون رو سرچ نکنه.
این دیگه واضح ترین توضیحی بود که میتونستم در مورد کلمات کلیدی بدم ، در جلسه ی مخصوص سئو هم باز براتون از این چیزا میگم…
بعد از اینکه کلمه ی کلیدی مناسب رو پیدا کردین ، حالا باید روش مانور بدید و محتوای درجه یکتون رو بندازین توی اینترنت و حالا وقت تحلیل واکنش کاربراست.
خیلی راحت با ابزارهایی مثل وب مستر تولز ، گوگل آنالیتیکس و موز میشه رفتار کاربران و کیفیت کار خودتون رو بسنجین.


. عنوان مناسب


این بخش رو خودم خیلی دوست دارم ، عنوان معرف مقاله و محتوایی هست که میخواین به کاربرا ارائه بدین و کاربرا معمولا از روی عنوان مقاله ی شما تصمیم میگیرن که آیا اون رو بخونن یا نخونن!
فرض کنید میخوایم در مورد اعتماد به نفس مقاله منتشر کنیم ، دو عنوان بهتون پیشنهاد داده میشه ، یکی “روش های بالابردن اعتماد به نفس” و یکی هم ” 5  روش موثر در بالا بردن اعتماد به نفس که باید بدانید”.
خب حالا شما کدوم رو انتخاب میکنید؟؟؟
درست حدس زدین ، عنوان مقاله باید بتونه مغز و افکار خواننده و مخاطب رو درگیر کنه تا بعدش بتونه او رو متقاعد به مطالعه کنه.
عواملی مثل اعداد و پرانتز و کلمات تاثیر گذار میتونن این فرایند رو شکل بدن ، پس بنابراین عنوان مناسب ، عنوان ” 5 روش موثر در بالا بردن اعتماد به نفس که باید بدانید” هست.
امیدوارم به اهمیت عنوان هم پی برده باشید!!!


. یوزر فرندلی


قبلا هم زیاد گفتم که اکثر بیزینس ها و برندهای معتبر فقط به یک دلیل موفق شدن ، اون هم این بوده که کاربر حرف اول و آخر رو در کارشون میزده.
یعنی شعارشون این بوده که “هر چی کاربرا بگن!”
باید محتواتون چیزی باشه که کاربر مشتاقش باشه ، و کاربر فقط در صورتی مشتاق میشه که به اون محتوا نیاز داشته باشه. پس چیزی خلق کنید که نیاز زیادی بهش وجود داره و همه در به در دنبالش میگردن.
البته حتما نباید چیز عجیب و غریب و جدیدی باشه ، میتونه یک زاویه دید جدید به یک موضوع قدیمی باشه ، اما در کل باید مفید و به درد بخور باشه.
یعنی کاربر در آخر با خودش بگه ، عجب مقاله ای بود! عجب سایتی بود و به همین ترتیب…
موضوع دیگه ای که در یوزر فرندلی یا کاربر پسند بودن محتوا مهم هست ، پاراگراف بندی نوشته های شماست ، باید به درستی این کار رو انجام بدید تا کاربر نه از خوندن مطلبتون خسته بشه ، و نه طوری بشه که به اندازه ی کافی درگیرش نشه!
فاکتور آخر هم مواردی مثل تصاویر و ویدیوها و رنگ ها هستن که باید از طیف های همسان و هماهنگ انتخاب بشن. مثلا وب سایت های آموزشی نباید از رنگ قرمز در کارشون استفاده کنن چون کاربر رو دچاربی اعتمادی میکنن ، این در مورد وب سایت بانک ها و کارگزاری ها هم صدق میکنه!
در عوض سایتای ورزشی باید تا میتونن از قرمز استفاده کنن تا کاربر رو مجاب به فعالیت و تحرک کنن.
اگر این رو مدنظر داشته باشین ، محتواتون در مسیر درست خودش قرار میگیره و دیگه لازم نیست در موردش نگران باشید چون دیر یا زود تاثیر خودش رو میذاره و ترافیک زیادی رو جذب میکنه…


. درک اولویت


یکی از مهم ترین اساس های کار محتواسازی ، درک و تعیین صحیح اولویت هاست. مثلا شما وقتی میخواین در مورد مسائل سیاسی برای مخاطبتون محتوا خلق کنید ، نباید همش از الفاظ طنز استفاده کنید یا که وسط مقاله باهاشون احوال پرسی کنید! این کارا به درد سایتای سرگرمی میخوره نه مسائل سیاسی!
کلا باید روی این مسائل اشراف داشته باشین و درک کنید که از چه چیزی در چه جایی استفاده کنید ، که این توانایی کاملا اکتسابی هست و با تمرین و تکرار به دست میاد.


. سبک سازی ، سبُک سازی


اشتباه نکنید ، کلمات بالا یکی نیستن!
شما باید در تولید و ارائه ی محتواتون سبک خاص و منحصر به فرد خودتون رو داشته باشید و این یکی از باحال ترین کارایی هست که میتونید بکنید.
این که بیاید و از روی سبک و روش دیگران کپی کنید ، فقط باعث میشه ریشه های خودتون رو خشک کرده باشین!
پس سبک خودتون رو خلق کنین و تعریف خودتون از هر موضوع رو بسازید ، البته تعریفی که درست و صحیح هست اما خب متفاوت با چیزیه که دیگران میگن!
بعد از سبک سازی میرسیم به سبُک سازی ؛
شما باید تمام تلاشتون رو بکنید تا مطالبی که دیگران به زحمت در ده خط گفتن رو ، به راحتی در سه خط توضیح بدین و در عین حال کاربر رو خوب فهم! کرده باشین.
این کار یعنی سبُک سازی ، یعنی کاربر بدون اینکه خیلی به ذهنش فشار بیاره و البته وقت بیشتری رو هم صرف کنه ، میتونه یه موضوع رو به درستی درک کنه.


. اوفی(OFI)


از این تعریف من در آوردیم غافل نشین ، آدما عقاید و سلایق مختلفی دارن ، ولی این مهارت و خلاقیت یک تولید کننده محتواست که میتونه ذهن اکثر افراد با انواع و اقسام عقاید و اعتقادات رو درگیر کنه و توجهشون رو جلب کنه.
مثلا کنایه نویسی یکی از کارهای مورد علاقه ی محتواکارهاست که اکثرا ازش لذت میبرن ، از اون جایی که نمیتونن واضح انتقاد کنن (حالا به هر دلیلی) میان به در میگن که دیوار بشنوه.
این کار خیلی جذاب و جالبه و خودم هم ازش استقبال میکنم اما باید بدونید که همیشه یک سری افراد هستن که خوششون نمیاد و شما رو پس میزنن و حتی ممکنه باعث افت ترافیکتون بشه.
پس در کنایه نویسی و این جور فعالیت ها افراط نکنین ، کلا در هیچ کاری افراط نکنین…
و همیشه به فکر بهینه سازی برای عقاید یا همون اوفی باشین..!

برای اینکه این جلسه بیشتر از این طولانی نشه ، اینایی که تا الان گفتم رو به خاطر بسپارین تا ادامش رو در جلسه ی بعد بگم و موقتا پرونده ی تولید محتوا رو ببندم.
چرا میگم موقتا؟
چون بعد از تموم شدن بخش دوم و رسیدن به جلسه ی بیستم ما وارد بخش سوم و پایانی دوره میشیم که قرار توش چیزایی بهتون آموزش بدم که باهاشون تبدیل به تاپ ترین برند و بیزینس نسبت به رقباتون بشید ، که تقریبا در سه چهار جلسش در مورد مفهومی به نام “فرا محتوا” صحبت میکنم.
پس فعلا با این دو جلسه پیش برین تا بعدا به اونجاشم برسیم.
وقت بخیر…






, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,