سلام ، خیلی خوش اومدید به یکی دیگه از مقالات هایپرترینینگ. اگر از دنبال کننده های ما هستید ، حتما می دونید که تا حالا زیاد درباره ی سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو صحبت کردیم.
اما اگرم تا الان ما رو دنبال نمی کردید مشکلی نداره ، امروز از صفر تا صد سئو رو با هم طی میکنیم و دیگه هر چی هست و نیست رو از دلش میکشیم بیرون..!
همراه ما باشید…



سئو چیست؟



در مقالاتی همچون “ارتباطات افسانه ای” که در اون در مورد بک لینک ها و لینک سازی صحبت کردیم ، یا چگونه “طراحی وب رو آغاز کنیم؟” ، در مورد سئو صحبت کردیم ، اما نه به اندازه و دقتی که الان قصد داریم این کار رو بکنیم!
اول از همه اینه که چرا به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو میگن سئو؟
سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization هست.
حالا مفهوم این سئو چیه؟
در کل یک سئوکار ، وظیفش ویرایش محتوا و صفحات وب به شکلی هست که برای موتورهای جستجو مفید قلمداد بشه. یعنی فاکتورهایی رو در صفحات وب رعایت کنه تا موتورهای جستجو بیشتر به اون صفحات واکنش نشون بدن و اون ها رو به صدر لیست صفحات گوگل بیارن.
حالا براتون سوال پیش میاد که فاکتورهای مدنظر موتورهای جستجو دقیقا چیا هستن؟
هر چیزی که برای کاربران مهم باشه ، برای موتورهای جستجو دو برابر مهمه! پایه و اساس نحوه ی کار موتورهای جستجو ، بر اساس نظرات و علاقه مندی های کاربران شکل میگیره ، البته نه کاملا!
وقتی شما بر اساس فاکتورهای مدنظر موتورهای جستجو کار کنید ، یعنی دارید صفحات سایتتون رو بهینه سازی می کنید تا کاربران بیشتری واردش بشن و در نتایج سرچ ، رنک بالاتری رو به دست بیارید.
البته گوگل یا بینگ و یا … یک سری فاکتورهایی رو هم خارج از عقاید مردم در نظر دارن که سیاست های شرکتشون رو پیش میگیره ، که اون ها زیاد هم مهم نیستن و میتونید بدون رعایت صد درصدیشون به کارتون ادامه بدید البته نه همیشه!



هدف سئو چیه؟



من در ابتدا فکر میکردم کار در حوزه ی سئو ، مثل این میمونه که چاپلوسی گوگل رو کنم! ولی خب در اشتباه بودم ، سئو همون چیزیه که کاربران از سایت ها میخوان و با عملی کردنش در صفحات وب ترافیک بیشتری جذب می کنید.
و خب همون طور که احتمالا میدونید ، سایت هایی که ترافیک بیشتری دارن همیشه دست بالا رو دارن و قطعا موفق تر هستن.
گوگل یا بینگ ، در کنار نظرات مردم برخی از سیاست های خودشون مانند آگهی های تبلیغاتی رو هم وارد سئو کردن که در کل میشه گفت به هر دو طرف سود میرسونه.
مثلا ما چیزی به اسم هانی مون داریم!
Google Honeymoon یا همون ماه عسل گوگل یکی از استفاده هایی هست که گوگل خارج از نظرات مردم در مورد سئو میکنه.
در این فرایند ، موتورهای گوگل داخل سایت شما میشن و محتوای اون رو از هر نظر بررسی میکنن (محتوای یکی از صفحات یا چند صفحه رو) و به کیفیت بالای اون پی میبرن!
بعد از اینکه میفهمن محتواتون خیلی با کیفیته میان و بانس ریت سایت شما رو تست میکنن ، که اگر مقدارش کم باشه گوگل احتمالا تصمیم میگیره برای مدت کوتاهی اون صفحه ی سایت شما رو در صفحه یک و بالای فهرست نتایج سرچ قرار بده.
در ادامه با مفاهیمی مثل بانس ریت آشنا میشیم.
هانی مون معمولا در روزای ابتدایی ایندکس شدن صفحات سایت شما اتفاق میفته و گوگل از این فرصا استفاده میکنه تا ببینه سایت شما چه قدر از نظر محتوایی و ویژگی های بصری پتانسیل رشد داره.
در صورت بازدید بالا ، شما بعد از اتمام هانی مون با افت رتبه ی کمتری مواجه میشید اما اگر بازدیدها کم باشن شما شدیدا افت میکنید و به همون جایگاهی میرید که سایت های تازه کار دارن ، یعنی آخرین صفحات نتایج سرچ.
همچون بانس ریت و یا هانی مون ، ما مفاهیم این شکلی در سئو زیاد داریم و در ادامه به مهم ترین ها در این حوزه اشاره میکنیم.
پس تا الان با کلیت سئو آشنا شدید ، حالا میخوایم تا جایی که میشه به مسائل جزئی تر یا اصطلاحا زیر مجموعه های سئو بپردازیم ؛


سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو



مفاهیم سئو



ما مفاهیم زیادی داریم که در کنار هم سئو رو تشکیل میدن ، مثل لینک سازی ، متای مناسب ، کلمات کلیدی و …


. کلمه کلیدی


فرض کنید شما میخواین مقاله ای در مورد تغذیه ی مناسب برای افراد نوجوان در سایتتون منتشر کنید. من به عنوان کسی که کمی تو حوزه ی سئو تخصص داره ازتون میخوام که در ابتدا و قبل از هر چیزی از خودتون یک سوال بپرسید.
خب ، اول از خودتون بپرسید اگر من به عنوان یک کاربر به دنبال مقاله ای با همین موضوع بودم چه کلمه ای رو در مرورگر سرچ میکردم؟ -تغذیه مناسب؟ -تغذیه مناسب نوجوانان؟ -تغذیه ؟
بعد از اینکه به سوال یا کلمه ی مورد نظر رسیدید برید ببینید که از نظر محتوای موجود در چه وضعیتی هست ، مثلا چند تا مقاله در موردش هست ، حالا وقتشه که کلمه کلیدی رو انتخاب کنید که نه زیاد اشباع شده باشه و نه زیاد عجیب و غریب باشه.
مثلا ما کلمه ی ]تغذیه مناسب سنین رشد رو انتخاب میکنیم[ ، حالا گوگل ما رو به عنوان سایتی میشناسه که در حوزه ی تغذیه و سلامت فعالیت میکنه و طبعا ما رو در صفحاتی نشون میده که مرتبط به تغذیه ی سالم و کلا طیف نوجوان هست.
ما باید از این کلمه به اندازه ی کافی در تمام مقاله ی خودمون استفاده کنیم.
این یک نمونه ی ساده از کلمه ی کلیدی بود…



. لینک سازی


دو نوع لینک سازی داریم ، یکی خارجی و یکی داخلی. فرض کنید شما در همین مقاله ی تغذیه ی مناسب برای نوجوانان یک نقل قول از یک پزشک میکنید که اون پزشک یک سایت مخصوص به خودش رو داره.
پس شما باید کلمه ی مورد نظر (مثلا اسم اون پزشک) رو لینک کنید به آدرس وب سایت همون پزشک. این یک لینک سازی از نوع خارجی بود.
حالا فرض کنید شما در طول این مقاله از شیر و لبنیات میگین ، در اینجا شما میاین و کلماتی مثل شیر یا ماست رو لینک میدید به یکی دیگه از صفحات سایت خودتون که در مورد لبنیات محتوا تولید کرده بودین ، به این کار میگن لینک سازی داخلی.
و اما بک لینک ، بک لینک یعنی یک سایت دیگه لینک سایت ما رو در یکی از صفحاتش قرار بده ، مثلا کلمه یا عکسی رو لینک کنن به سایت ما.
در مثالی که زدم ، فرض کنید یک سایت بدن سازی داره در مورد تغذیه ی سالم محتوا تولید میکنه ، این وسط به واسطه ی اعتبار و کیفیت کار شما میاد و یکی از بخش های محتواش رو لینک میده به سایت شما تا کاربراش چیزای بیشتری در مورد تغذیه ی سالم رو در سایت شما یاد بگیرن.
البته نمونه ی رایج تر بک لینک ها ، آگهی های تبلیغاتی و یا لینک هایی هستن که در پروفایل کاربری یا کامنت ها قرار داده میشن.



. دامین اتوریتی و پیج اتوریتی


دامین اتوریتی یعنی اعتبار صفحه ی سایت شما (یکی از صفحات) و دامین اتوریتی یعنی اعتبار دامنه سایت شما که همون آدرس سایتتون هست.
این ارزش بین 0 تا 100 اندازه گیری میشه که هر چی به صد نزدیک تر باشه بهتره که البته رسوندن این عدد به 60 یکی از سخت ترین کارهای سئو هست.
معیارهایی مختلفی برای تعیین ارزش این دو ویژگی وجود داره ، اما مهم ترین این معیارها بازدیدها و لینک های خارجی هستن.
این دو مفهوم توسط سایت موز معرفی و ارائه شدن.



. سرعت سایت


یکی دیگه از مفاهیم مهم در سئو ، سرعت بالا اومدن سایت شما هست ، اگر زمانش بیشتر از دو و نیم ثانیه باشه از ارزشش کم میکنه و قطعا در سئو اثر منفی داره.
شما میتونید با آپتیمایز تصاویر ، مینی فای کردن فایل های سی اس اس و یا جاوا اسکریپت و … سرعت سایتتون رو بهینه و سریع کنید.



. عنوان و متا دسکریپشن ها


هر چی از عنوان های جذاب تری استفاده کنیم بیشتر توجه مخاطب رو جلب کنن احتمال انتخاب شدنمون توسط کاربران بیشتر میشه. مثلا از اعداد یا پرانتز در عناوین استفاده کنیم بیشتر توجه مخاطبان رو جلب میکنیم.
متا دسکریپشن هم همون توضیح کوتاهی هست که در مورد هر پست سایت قرار میدیم ، باید سعی کنیم حداقل یک بار از کلمه ی کلیدی در متا استفاده کنیم ، نباید بیش از حد در اون متن قرار بدیم و باید بیشتر حالت تبلیغاتی و دعوت از کاربر رو در نوشتنش به کار بگیریم.



. محتوای صفحات


شاید مهم ترین بخش سئو ، محتوا باشه. جالبه بدونید که اکثر تولید محتوا کارها در حوزه ی سئو هم فعالیت میکنن چون این دو موضوع بیشتر از هر چیز دیگه ای به هم شبیه هستن.
محتوای شما باید مناسب باشه ، یعنی ارزش خوندن و صرف وقت رو داشته باشه.
محتوای هر پست باید کافی باشه ، منظور از کافی یعنی نه کم نه زیاد ، نه اون قدر کم باشه که کاربر شما رو نادیده بگیره و نه اون قدر زیاد که حوصله ی کاربر رو سر ببره.
متن باید به شکل درست و مناسب پاراگراف بندی بشه تا کاربر بهتر بتونه باهاش ارتباط برقرار کنه.
باید در جای مناسب از ویرگول یا پرانتز و از این دست موارد استفاده کنید و …

در کل سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، چیز خیلی عجیبی نیست و همش همین چیزهایی بود که گفتم. البته هر کدوم از این مفاهیم به قطعات کوچیک تری تقسیم میشن و در اون زمان میشه گفت تخصصی تر!
اما برای معرفی سئو به صورت کلی ، این پست میتونه انتخاب مناسبی باشه.
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه.
وقت بخیر…




, , , , , , , , , , , ,